PENGUMUMAN : DAPATKAN SEGERA.......buku NASIHAT KEPADA ANAK BERKENAAN IBU BAPA.......buku yang memperincikan tanggung jawab anak terhadap ibu bapa. Miliki segera untuk mendalami lagi tanggung jawab anda kepada ibu bapa anda. Juga supaya anak-anak anda memahami tanggung jawab mereka terhadap anda sebagai ibu bapa*****-------- DAPATKAN SEGERA....NOTA GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM SPM....buku rujukan/nota Pendidikan Islam SPM yang sangat sesuai untuk calon-calon SPM*****Dapatkan juga MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 4 dan MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 5, buku kerja yang akan menjadikan PDPC anda lebih mudah, berkesan dan menarik......SELAMAT HARI RAYA IDIL FITRI 2017, MAAF ZAHIR DAN BATIN^^^^^^SEMUA GURU PEND ISLAM/B ARAB DIPELAWA MENYERTAI GROUP FACEBOOK DISKUSI GURU PENDIDIKAN ISLAM.....Hubungi saya di umat66@gmail.com.BLOG INI LEBIH SESUAI DILAYARI MENGGUNAKAN MOZILLA FIREFOX...MUNGKIN PAPARANNYA BERBEZA JIKA MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER

Muhasabah Diri 1

Tuesday, July 12, 2011



Sekadar muhasabah utk diri sendiri.....
Saya sering merenungi diri sendiri. Terlalu banyak yg saya tahu berbanding dengan yg saya buat. Saya petah berbicara dan menulis. Kandungan al-Quran mampu saya fahami seadanya. Hadis dan sirah Nabi sering saya war-warkan di hadapan khalayak. Sunnah-sunnah Nabi dapat saya bilang satu persatu.

Saya lebih mengenali diri saya samada pada niat mahupun amalan...Di benak hati terkilas rasa khuatir, banyak bicara yg saya sendiri sukar utk melakukannya...Ada murka dari Tuhan yang menunggu orang yang sedemikian. Menyebut ganjaran sunat tasbih boleh sahaja walau 10 kali sehari, tetapi melakukannya walau sebulan sekali amatlah payah. Menyatakan kelebihan solat jamaah yang 27 kali ganda semudah menelan air liur sahaja, tetapi menetapkan lima kali sehari di dalam saf bukanlah senang. Orang yg mengetahui maksud pahala sepatutnya lebih ghairah di dalam memburu pahala, sebagaiman ghairahnya peniaga yg sangat memahami makna keuntungan memburu keuntungan walau satu sen sekalipun.

Berbicara itu mudah, melaksana itu payah. Menyebut kelemahan orang itu memang petah, mengakui kelemahan sendiri itu sangatlah susah. Tiada guna berteori setinggi langit sedangkan masih dalam kesukaran membereskan asas-asas fardhu ain....benarlah kata-kata, iman itu buktinya pada amalan, bukan pada kata2, bukan pada ilmu pengetahuan dan bukan pada jawatan. Peribahasa melayu juga ada berkata, lidah itu tidak bertulang. Oleh itu janganlah terpesona dengan kata dan tahu sebaliknya lihatlah amalan. Lihatlah AMALAN..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 
 

Segala kandungan dalam blog ini adalah pendapat penulis. Jika ada yang salah, penulis pohon jutaan maaf, sentiasalah merujuk dan berpegang dengan pendapat yang lebih teguh dalilnya. Blog ini hanyalah sekadar perkongsian sesama insan daripada penulis yang lemah dan masih jahil