PENGUMUMAN : DAPATKAN SEGERA.......buku NASIHAT KEPADA ANAK BERKENAAN IBU BAPA.......buku yang memperincikan tanggung jawab anak terhadap ibu bapa. Miliki segera untuk mendalami lagi tanggung jawab anda kepada ibu bapa anda. Juga supaya anak-anak anda memahami tanggung jawab mereka terhadap anda sebagai ibu bapa*****-------- DAPATKAN SEGERA....NOTA GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM SPM....buku rujukan/nota Pendidikan Islam SPM yang sangat sesuai untuk calon-calon SPM*****Dapatkan juga MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 4 dan MODUL GEMILANG PENDIDIKAN ISLAM TING 5, buku kerja yang akan menjadikan PDPC anda lebih mudah, berkesan dan menarik......SELAMAT HARI RAYA IDIL FITRI 2017, MAAF ZAHIR DAN BATIN^^^^^^SEMUA GURU PEND ISLAM/B ARAB DIPELAWA MENYERTAI GROUP FACEBOOK DISKUSI GURU PENDIDIKAN ISLAM.....Hubungi saya di umat66@gmail.com.BLOG INI LEBIH SESUAI DILAYARI MENGGUNAKAN MOZILLA FIREFOX...MUNGKIN PAPARANNYA BERBEZA JIKA MENGGUNAKAN INTERNET EXPLORER

PELAJARAN 29: AS-SYEIKH MUHAMMAD ABDUH TOKOH ISLAH AGUNG

Wednesday, November 25, 2015



Biodata
1.        Muhammad bin Abduh bin Hassan Khairullah
2.        Dilahirkan pada 1256H/1849M dalam keluarga petani di Thanta, Mesir
3.        Pada 1882H dibuang negeri kerana dituduh terlibat dengan pemberontakan Urabi
4.        Semasa hukuman tersebut beliau pergi ke Perancis dan megeluarkan majalah al-Urwah al-Wuthqa bersama gurunya Sayyed Jamaluddin al-Afghani
5.        Pernah menjadi
·         Guru di Masjid al-Hussaini dan Darul Ulum, Mesir
·         Guru sekolah al-Sultaniah, Beirut
·         Ketua editor akbar al-Waqai’ al-Misriyyah
·         Hakim mahkamah rayuan Mesir
·         Anggota Majlis Pengurusan Universiti al-Azhar
·         Mufti Kerajaan Mesir
6.        Meninggal pada 1314H/1905M di Iskandariah, Mesir

Keperibadian Syeikh Muhammad Abduh
1.        Berani
2.        Tegas dan penyanyang
·         Menubuhkan al-Jamiyyah al-Khairiyyah untuk membantu murid-murid miskin
3.        Berketerampilan

Pendidikan Syeikh Muhammad Abduh
1.        Belajar membaca dan menulis semasa kecil daripada bapanya sendiri
2.        Belajar al-Quran dan menghafalnya dalam masa dua tahun
3.        Belajar bahasa Arab di Masjid al-Ahmadi
4.        Belajar tasauf dan tata bahasa Arab dari Syeikh Darwis Khudri dan Syeikh Darwis
5.        Semasa di Universiti al-Azhar, beliau mempelajari pelbagai ilmu termasuk ilmu hisab dan falsafah daripada Syeikh Hassan at-Tawil
6.        Pada 1896M, beliau mendampingi dan mendalami akademik dan pemikiran dengan Sayyed Jamaluddin al-Afghani
7.        Memperolehi ijazah di universiti al-Azhar pada 1877M

Pemikiran Dan Perjuangan Muhammad Abduh
Dalam Aspek Akidah
1.        Menyeru umat Islam kembali kepada ajaran Islam yang sebenar
2.        Menolak taklid
3.        Mengajak umat Islam mempelajari ilmu naqliah dan aqliah

Dalam Aspek Integrasi Ilmu
1.        Menyarankan supaya ilmu fardhu kifayah seperti sains, matematik, falsafah dan geografi dimasukkan ke dalam kurikulum sekolah dan universiti

Dalam Aspek Kecekapan Pentadbiran
1.        Sistem kehakiman memerlukan pengislahan
2.        Pengislahan yang dilakukannya dibukukan dalam karyanya ‘At-Tahrir Fi Islahi al-Mahakimi as-Syariyyah’

Faktor Syeikh Muhammad Abduh Melakukan Pengislahan Dalam Bidang Pendidikan
1.        Inspirasi gerakan Islah Sayyid Jamaluddin al-Afghani
2.        Kurikulum sekolah dan universiti yang sudah ketinggalan zaman
3.        Sistem pendidikan yang menjurus ke arah taklid
4.        Kadar gaji guru yang rendah
5.        Kekurangan prasarana pendidikan
6.        Kekurangan bantuan kepada golongan miskin

Metod Islah Syeikh Muhammad Abduh
1.        Melalui proses pengajaran di Masjid al-Hussain, Darul Ulum dan Universiti al-Azhar
2.        Melalui media massa seperti majalah al-Urwatul Wuthqa, al-Waqai’ al-Misriyyah dan al-Ahram
3.        Melalui karya ilmiah seperti Risalah at-Tauhid, at-Tahrir Fi Islah al-Mahakim, Tafsir Juzu’ Amma
4.        Melalui jawatan-jawatan yang disandangnya seperti hakim

Sumbangan Syeikh Muhammad Abduh
1.        Mengubah pandangan umat Islam menjauhi taklid
2.        Memberi gambaran yang jelas tentang keperluan Islah terutamanya dalam bidang pendidikan
3.        Kesan ideanya di dalam bidang pendidikan;
·         Mata pelajaran matematik, geometri, algebra, sejarah dan seni khat diperkenalkan
·         Piawaian dalam penganugerahan sijil diwujudkan
·         Farmasi khusus untuk pelajar universiti al-Azhar diwujudkan
·         Peruntukan untuk gaji guru daripada perbendaharaan  dan wakaf negara diadakan
·         Asrama pelajar diperbaiki terutamanya dalam aspek keselamatan dan kesihatan
4.        Menghasilkan karya-karya yang dijadikan rujukan;
·         Risalah at-Tauhid
·     Tafsir Surah al-Asr
·         Tafsir Juzu’ Amma
·     Syarhu Maqamat al-Badi’
·         Al-Islah Wal Rad Ala Muntaqidih

7 comments:

Unknown said...

Nice

halimatul said...

tq

Unknown said...

Tapi sayangnya dengan kepandaian dia menyuruh umat islam bersatu cara moden. Dan dia salah sorang ahli Freemazon Sistem Piramid.

Unknown said...

ye ye je kau ni . mana bukti ?

Student said...

Tarikh lahir tu sbnrnya 1265 H..yg 1849 masihi tu dh betul dh..

Student said...

Tarikh lahir tu sbnrnya 1265 H..yg 1849 masihi tu dh betul dh..

Unknown said...

Sangat bagus

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 
 

Segala kandungan dalam blog ini adalah pendapat penulis. Jika ada yang salah, penulis pohon jutaan maaf, sentiasalah merujuk dan berpegang dengan pendapat yang lebih teguh dalilnya. Blog ini hanyalah sekadar perkongsian sesama insan daripada penulis yang lemah dan masih jahil